|
V lyžování existuje téměř nespočetné a nepopsatelné množství různých oblouků a metod, kterými je můžeme naučit. Přesto ve světovém i českém lyžování, můžeme vysledovat 2 základní metodické přístupy a 3 základní linie výuky.
A. – PŘÍMÝ
= čisté řezání, pluh jen k regulaci rychlosti v
náročných podmínkách
B. - SMYKOVÝMI oblouky
CARVING
– využívá tvar moderní lyže ve spojení s moderní
techniku „oddělené práce dolních končetin + stálého tlaku do vnitřních hran lyží (od zahájení až do
ukončení oblouku)“ a cílem =pohybovým ideálem je „vyříznout oblouk bez smyku“.
V liniích A1+ B1 jsou pohyby základních segmentů těla stejné, rozdíl je v tom, že u linie A1 - se snažíme o čisté vyřezávání (pluh učíme jen pro regulaci rychlosti) a k driftování lyží dochází pasivně při přesažení lyžařova PCL(Personal Carving Limit) , kdežto v linii B1 - jde o cílené = aktivní driftování lyží směrem do oblouku.
Linie A1 / B1 se tedy liší především v METODICKÉM přístupu, zatímco Linie B1 / B2 se liší v TECHNICE a společná je metoda výuky pomocí cíleného diftování/smyku.
AKTUÁLNÍ STAV V ČR
Modely výuky Carvingu a lyžování jsou v ČR různé.
Komplexní modely rozhodujících subjektů - převážně sdružených v INTERSKI ČR se sobě velmi podobají (Svaz lyžařů ČR, APUL, FTVS UK, ped. fakulty, SKIplus...), byť podobně jako u alpských zemí si každá z těchto organizací udržuje vlastní drobnou image, danou vnitřními podmínkami.
(www.carv.cz , www.ski-zasada.cz)
1. SKIPLUS = Carver.cz
Náš komplexní model výuky vychází z teorie autorů Maršík-Příbramský a aktuální knihy Jana Maršíka - "Carving" . Strukturálně je tento model tvořen dvěma liniemi oblouků A - carvingových="řezaných" a B - "smykových+modifikovaných"
Linie A - vede v optimálních podmínkách již od sjezdové průpravy cestou "vyřezávání" = snaha o maximální vyloučení smyku= při správném provedení zůstávají ve sněhu „vykrojené dvě stejné koleje“ Linie B - je určena do modifikovaných podmínek, tj. tam, kde žák nedokáže lyžovat liníí carvingovou = prudší svahy než aktuálně zvládá, neupravené svahy, hluboký sníh, led... V 1. části výuky - je tato linie založena na moderních přívratných obloucích B1 V 2. části výuky - je založena na "klasických smykových + modifikovaných obloucích" obloucích B2
Tento model v "realitě praxe" učí i většina oblastí SL ČR a mnoho dalších lyžařských pedagogů svazových i nesvazových, protože je racionálním výběrem toho, jak na lyžích v etapě základního lyžování a v BASE Carvingu zatáčet. Jde o "sportovní" model preferující v optimálních podmínkách výuku lini Carvingovou
.....
<PODROBNĚJI=SCHÉMA=klikněte zde>
Do našeho prostředí přijíždějí jak začátečníci, tak pokročilí i vyspělí lyžaři. Naše klientela má k lyžování na rozdíl od klientů komerčních LŠ "sportovnější přístup" ( podobně jako pravidelní hráči rekreačního volejbalu, či tenisu) a přijíždí opakovaně jak na jednodenní, tak týdenní akce. Klienti jsou ubytováni společně s pedagogy a mají tak větší prostor se o lyžování pobavit a naplánovat i vyhodnotit výuku. K výuce základního oblouku využíváme paritně cestu přes vlnovku i přívraty a to podle konkrétních podmínek. Možná neklademe takový důraz na (obrazně ) „polohu malíčku ruky u pluhu“ (jako v komerční výuce) a snažíme se spíš zužováním pluhu rychle přejít do paralelního postavení lyží, ale KAŽDÝ náš pedagog musí umět perfektně obě cesty až po úroveň základního paralelního oblouku. Díky menšímu počtu účastníků na školení máme větší možnost individuálního přístupu a můžeme jít s našimi pedagogy dál než APUL u kvalifikace „C“. Výukový systém je racionálním metodickým výběrem toho, co budoucí pedagog bude skutečně na kopci klienty učit a našemu celkovému přístupu říkáme „spolkový/svazový duch“=kamarádství.
Výuka i školení pedagogů je u nás postupné a připomínáme spíš malý rodinný penzion pro 30-50 osob, než velký hotel pro stovky lidí.
Celý model je prezentován na těchto stránkách a podrobně je rozebrán v červeně označené sekci...
2. APUL
Jde o moderní model vycházející z alpské a především Rakouské výuky, který je evidentně modelem vhodným pro komerční lyžařské školy. Preferuje proto spíše výuku "přes "pluh" nicméně strukturálně je model APUL moderní a velmi podobný modelu SKIplus, neboť obsahuje též dvě linie oblouků
B2
=
V základním systému výuky nejsou tyto dvě linie sice viditelné, protože v
něm
Z rozhovoru s presidentem APULU Liborem Knotem vyplynulo, že výuka prochází podobně jako u ostatních interní diskusí s cílem realizovat moderní celosvětový trend = popisovat spíše pohyby jednotlivých segmentů těla - a pohyb těžiště potom až jako důsledek těchto pohybů, což věřím rozdíl v 1.části základní výuky časem odstraní..
V komerčním prostředí se klient s pedagogem dostává do kontaktu převážně pouze na svahu. Klienti se u pedagoga často střídají a výuka mnohdy trvá jen jedno půldne či den. Podstatná část klientů jsou začátečníci a mírně pokročilí lyžaři, vyspělí lyžaři jsou v našich podmínkách spíš výjimkou. Cíle klientů jsou různé, výjimkou není ani „chci sjet tuhle sjezdovku“ a pedagog má na výběr pouze svahy a lanovky v místě kde je LŠ. To vše jsou důvody, proč komerční lyžařské školy používají k základnímu oblouku majoritně cestu v přívratném postavení lyží a jejich kvalifikace C (=instruktor sjíždění) je školena pouze do úrovně přívratu vyšší lyží. Ono také vyškolit před každou sezonou potřebných nových 300-500lidí je úkol téměř nadlidský, který nás naopak netrápí. Cesta přes paralelní postavení (u nás vlnovku) je používána pouze v individuální výuce realizované „vyššími“ a „dražšími“ kvalifikacemi "B", "A". Tento pohled je pragmatický a z hlediska komerčních podmínek naprosto pochopitelný. Základní vztah je "klient-pedagog" a "zaměstnanec-zaměstnavatel".
3. FTVS UK
Model FTVS UK pochází z dílny M. Příbramského a od předchozích modelů se liší především tím, že má linie tři a je tedy složitější. Tento model tvoří základní rámec obsahu "České školy lyžování" a proto obsahuje všechny 3 linie od prvních kroků na lyžích až po vrcholné oblouky. V metodické praxi se většinou používají pouze linie a tak většina ostatních organizací z něj odvozuje pro výuku klientů své vlastní racionální metodické výukové modely. Obecně jde o dobře propracovaný model obsahující plný obsah teoretické i praktické části školení lyžařských pedagogů a zahrnující v plné šíři různé varianty výuky klientů, jehož základem je opět tradiční dělení na oblouky
Poněkud nešťastné je ovšem aktuální grafické ztvárnění tohoto modelu, které nezobrazuje správně skutečnost, že střední linie B1 je sice založena na " moderní technice neustálého tlaku do vnitřních hran lyží, ale protože *... v 1. části základní výuky jde o cílené smýkání v přívratné postavení lyží a
patří tato linie ve skutečnosti do oblasti "smykových" oblouků a ne "řezaných", protože pokud by cílem této střední linie byly v 2.části výuky skutečně oblouky "čistě řezané" - u kterých je pohybovým ideálem vyříznout oblouk bez smyku - potom by šlo o "duplicitu carvingových oblouků". Pokud kolegové z FTVS UK oficiálně připustí, že v této linii sami "cíleně připouštějí a učí" přismýkávání, budou naopak kopírovat celosvětový vývoj a bude to ku prospěchu věci.
V
akademickém prostředí komerční vztah
" klient –pedagog"
nenajdeme,
protože lektoři s běžným klientem nepracují. Vztah
"učitel/žák Tento „akademický přístup“ je však legitimní cestu odborného akademického pracoviště=“tělovýchovného výzkumáku“ ,
který
musí produkovat i diplomové, dizertační a jiné práce ( včetně povinné publikační činnosti).
Považuji za potřebné tyto podmínky chápat, rozumět tomu proč lyžování
zkoumají i nad rámec běžné praxe, vymýšlí novinky, které za
Pro konkrétní práci pedagogů=dělníků svahu totiž považuji stále se měnící systém za zbytečně složitý a pro valnou většinu „dělníků svahu“ bohužel i obtížně pochopitelný.
4. SL ČR
Základem výuky Svazu lyžařů
Do diskuse o změně výuky byl předložen jak model SKIplus, tak FTVS UK a model P.Krnáče, který je systémově podobný modelu SKIplus - jen s jinou grafikou. Jak celá kauza dopadne, lze dnes těžko odhadnout. Vedení OSU ZL se zatím zřejmě kloní k modelu FTVS UK, ale ve skutečné praxi se školí a učí to praktické=korespondující s knihou J.Maršíka - "Carving"...
Porovnání schémat SKIPLUS -
APUL - FTVS UK najdete zde =
< klikněte zde >
AKTUÁLNÍ NÁZORY K NOVÉ STRUKTUŘE VÝUKY v SL ČR
5. SKI-ZÁSADA
Model předložený na stránkách www.ski-zásada.cz je rozhodně jednou z mnoha metodických variant jak učit BASE, RACE i FUN Carving.
Forma výuky na základě pocitů a zpětné vazby s použitím orientálních metod je legitimní a moderní formou, která je vhodně "napasována" na ideální výukové prostředí tohoto pěkného areálu. Jan Verl se snaží experimentovat a realizovat zajímavou metodu, jež cit: "dává klientům do ruky nástroje, pomocí nichž se v maximální možné míře mohou učit a zdokonalovat sami, principem tzv. externích a interních vodítek a uvědomováním si (pohybů a aktivit) vlastního těla...
Určitý problém spočívající v tom, že cílení této jedné metody výuky není úplně nejvhodnější pro celou šíři lyžařské populace a nabízené cílení pro pohybově nadané /se zárukou :).../, méně nadané.... atd..je z hlediska pedagogiky polemické, protože významnou roli pro výběr správné metody výuky ve skutečnosti hrají především věkové kategorie a celkový naturel žáka.... (viz podrobně "Picmanova pedagogika" v Základním Carvingu, respektive Pedagogika v učebních textech)
je kompenzován např. tím, že tento přístup je "plodný" i pro lyžaře na vyšších stupních.
6. WWW.CARV.CZ
Model předložený na těchto stránkách je pro FUN Carving a odolné jedince s cílem naučit se FUN co nejrychleji, zřejmě metodou skutečně nejrychlejší a velmi efektivní
a jde o moderní a odvážný experiment FUNcarvingových nadšenců, který jistě patří do portfolia každého moderního lyžařského pedagoga.
Pro BASE Carving je však poněkud neortodoxní metodou, neboť "promlátit se o sníh ke carvingu" přináší přinejmenším podstatný nárůst nebezpečí úrazu.
Teorie, že obecně a pro celou šíři populace je v Základním carvingu
= explicitnímu porušení základních pedagogických zásad (viz podrobně "Picmanova pedagogika" v Základním Carvingu, respektive Pedagogika v učebních textech) a je velkou a zbytečnou komplikací pro žáky ve fázi "generalizace" a "diferenciace" (= začátečníci a mírně pokročilí.....)
Na závěr je však třeba znovu objektivně konstatovat, že pro
FUN Carving a specializovanou skupinu odolných jedinců s cílem naučit se FUN co nejrychleji, je zřejmě metodou skutečně nejrychlejší a velmi efektivní !
|